چيپ تصوير DIS در دوربين مدار بسته / RAID در دوربين مداربسته

۲ بازديد

 چيپ تصوير DIS در دوربين مدار بسته /  RAID در دوربين مداربسته

در مقالات قبلي در مورد سنسور و نقش آن در دوربين مدار بسته توضيح داديم. همانطور كه ذكر شد به طور كلي، وظيفه سنسور تبديل نور دريافتي از تصاوير به سيگنال الكتريكي است. چيپ هاي تصوير قسمتي از ساختار دوربين ها محسوب مي گردند كه نور دريافتي را به سيگنال هاي الكتريكي تبديل مي كنند. سپس اين سيگنال ها به صورت تصاوير ويدئويي ضبط مي شوند.

در سال 2012 شركت هايك ويژن سري جديد دوربين هاي مداربسته آنالوگ خود را كه مجهز به سنسور DIS بودند، به بازار عرضه نمود. سنسور DIS در واقع نسخه ارتقا يافته اي از سنسور Cmos است كه در آن مشكلات ناشي از عدم ارائه تصاوير با كيفيت در فضاهاي كم نور كه در سنسور هاي Cmos به چشم مي خورد برطرف شده است.

چيپ تصوير DIS و نحوه عملكرد آن

چيپ تصوير DIS در دوربين مدار بسته  مخفف عبارت (Digital Image Stabilization) بوده و به معني تثبيت كننده ديجيتالي تصوير است. معمولا نصب دوربين مدار بسته در مناطقي اعم از كنار جاده ها، ايستگاه هاي راه آهن، بنادر، فرودگاه ها و … ممكن است باعث گردد تا تصاوير دوربين بر اثر تكان هاي ناشي از عوامل بيروني تار گردند. تكنولوژي موجود در چيپ تصوير DIS به گونه اي است كه مي تواند ميزان نويز قسمت هايي از تصاوير را كه بر اثر لرزش دوربين ايجاد شده و وضوح خوبي ندارند را كاهش دهد.

اين سنسور با سنجش داده هاي گرفته شده توسط دوربين مداربسته تكان هاي وارده بر دوربين را كه اغلب به دليل وزش باد اتفاق مي افتد را تشخيص مي دهد. دوربين با ضبط پيكسل هايي از تصوير خارج از فريم موجود يك حائل پيكسلي را ايجاد مي كند و يك تصوير جديد بدون نويز مي سازد. هنگامي كه دوربين دچار ارتعاش يا تكان مي شود، دوربين فريم قابل مشاهده را با فريم تار عوض مي كند تا اثر اين لرزش را بر روي تصوير ويدئويي كاهش دهد.

بعد از ارائه سنسور DIS توسط شركت هايك ويژن، كمپاني داهوا نيز ورژن ديگري از سنسور DIS را عرضه نمود كه با نام HDIS خوانده مي شود. لازم به ذكر است كه اين دو سنسور ساخت دو شركت از لحاظ كيفيتي هيچگونه تفاوتي با يكديگر ندارند.

 

هايك ويژن

تياندي

 

RAID در دوربين مداربسته چيست؟

RAID كوتاه شده ي عبارت Redundant Array of Independent Disks، نوعي تكنولوژي براي مجازي سازي و ذخيره اطلاعات است. در واقع به كمك اين تكنولوژي مي توان ظرفيت چند هارد ديسك فيزيكي را تركيب كرد و از آن به عنوان يك هارد واحد استفاده نمود. ذخيره اطلاعات از اين طريق، سبب امنيت بيشتر ديتا، افزايش سرعت خواندن و نوشتن و همچنين بالا بردن كارايي دستگاه هاي متصل مي شود. هارد ديسك ها در دستگاه هاي ضبط كننده DVR و NVR قرار داده مي شوند و با توجه به RAID هاي قابل پشتيباني، مي توان از ظرفيت بيش از يك هارد ديسك بهره گيري كرد. اطلاعات ضبط شده توسط تكنولوژي RAID به شكل آرايه مرتب سازي مي شوند. اين آرايه ها انواع مختلفي دارند و بسته به نياز كاربران طراحي شده اند. RAID در دوربين مداربسته داراي سطح هاي متفاوتي است كه از ساختار Mirroring يا Striping و يا Error-correcting تبعيت مي كند.

 

  • مفهوم Mirroring: در اين روش ويدئو و يا داده‌هاي مورد نظر، كپي برداري شده و اطلاعات، در بيش از يك ديسك نگهداري مي‌شوند. اين روش كه اغلب با نام RAID 1 شناخته مي‌شود، به حداقل دو هارد ديسك نياز دارد. به جهت اينكه ويدئو در دو هارد موجود است، عمليات خواندن و بازيابي، سريع تر بوده؛ اما نوشتن و ذخيره سازي آن كمي كُندتر انجام مي‌شود. بايد بدانيد كه در صورت عدم موفقيت عمليات ذخيره‌سازي در يكي از درايوها، اطلاعات در ديسك ديگري ذخيره مي‌شوند.

دوربين داهوا

  • مفهوم Striping: در اين روش، داده ها در سراسر هارد ديسك ها تقسيم مي شود. اين فناوري ذخيره سازي، به RAID 0 معروف است و عمليات خواندن و نوشتن را در مقايسه با يك هارد، سريع تر انجام مي دهد.

 

  • مفهوم Error-correcting: در اين روش داده ها به گونه اي ذخيره مي شوند كه امكان بازيابي اطلاعات و تصحيح آن وجود داشته باشد. نحوه ي معماري اين آرايه ها كمك مي كند تا عمليات خواندن و نوشتن، متناسب با تعداد درايوها افزايش يابد. RAID 5 مثال خوبي براي اين سطح از آرايه هاست، البته در اين روش مي بايست از حداقل 3 ديسك استفاده كرد و بسياري از كارشناسان به منظور عملكرد بهتر، 5 ديسك را توصيه مي كنند.
تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد