نيمه تاريك متاورس و ريسك سرمايه‌گذاري در پروژه‌هاي آن

۲ بازديد

نيمه تاريك متاورس و ريسك سرمايه‌گذاري در پروژه‌هاي آن

s9_ycjh.jpg

 

در انتظار آمدن تاورس نباشيد؛ زيرا در حال حاضر اينجاست و وجود دارد. بدين ترتيب تاثير آن بر حريم خصوصي خود و اينكه به چه شكل تمركز زدايي مي‌تواند كمك كند نگاه مي‌كنيم.

نبايد دنياي متاورس را به عنوان يك دنياي مجازي كه در آن كار مي‌كنيم، معاشرت و خريد مي‌كنيم، ديد. در عوض مي‌توان آن را نقطه‌اي از سال 2020 و شيوع ويروس كرونا دانست؛ درست زماني كه دنياي ديجيتال به اندازه دنياي فيزيكي اهميت پيدا كرد.

اما اين نكته بديهي است كه دنياي فيزيكي هميشه برتر از دنياي ديجيتالي است.

اهميت دنياي مجازي روز به روز بيشتر مي‌شود. همچنين بسياري از جلسات كاري به صورت مجازي برگزار مي‌شود، افراد مشغول خريد و فروش املاك مجازي هستند و كودكان با دوستان خود نيز در Fortnite  و Roblox سرگرم هستند.

همان‌طور كه منابع و دنياي ديجيتالي براي ما حياتي‌تر و مهم‌تر مي‌شوند؛از طرفي با يكديگر به شدت مرتبط و هماهنگ مي‌شوند. گرچه هنوز به نقطه‌اي نرسيده‌ايم كه همه چيز در يك حساب كاربري واحد، يكپارچه شود، اما مي‌توانيم ببينيم كه كارها بر اساس آنچه قبلاً اتفاق افتاده به كجا مي‌روند؛ به‌ويژه زماني كه صحبت از استفاده از حساب‌هاي فيس‌بوك و گوگل به عنوان دروازه‌اي به پلتفرم‌هاي مختلف مي‌شود.

بسياري از نگراني‌هاي حال حاضر جهت حريم خصوصي ديجيتال امروزي، مانند سرقت هويت، دزديده شدن اطلاعات شخصي و تبليغات هدفمند را مي‌توان در پيشرفت فيس بوك مشاهده كرد. اين موضوع به افراد انگيزه كافي براي ثبت‌نام با نام واقعي خود مي‌داد.

اين تغيير ما را براي آينده‌اي آماده مي‌كند كه در آن، هر شخصي كه وارد دنياي متاورس مي‌شود؛ مي‌تواند توسط افراد ديگر و حتي سرويسهاي ارائه دهنده خدمات كنترل شود. به عنوان مثال اگر آن فرد مقررات را رعايت نكند از پلتفرم خارج مي‌شود.

ريسك سرمايه‌گذاري در پروژه‌هاي متاورس

چين پس از ممنوعيت معاملات و استخراج ارزهاي ديجيتال، نگراني بعدي اين دولت پيرامون كلاهبرداري‌هاي پروژه‌هاي متاورس است.

كميسيون نظارت بر بانكداري و بيمه كشور چين يك اخطاريه براي عموم مردم پيرامون كلاهبرداري پروژه‌هاي متاورس منتشر كرد. در طي اين بيانيه به افزايش محبوبيت متاورس و جلب توجه آن براي كلاهبردارها و سرقت سرمايه‌هاي مردم با نام پروژه‌هاي متاورسي نيز اشاره كرد.

در طي اين اخطاريه، چهار روش مختلف كلاهبرداري و سواستفاده در متاورس شرح داده شده است. رايج ترين روش كلاهبرداري شامل قول پروژه براي ارائه سيستم‌هايي با تكنولوژي بالا مثل پشتيباني از هوش مصنوعي و واقعيت مجازي مي‌شود. اين پروژه‌ها با قول سودهاي كلان سرمايه گذاران را گول مي‌زنند ولي سپس كلاهبرداران با سرمايه‌هاي جمع شده نيز فرار مي‌كنند.

روش بعدي كلاهبرداري با نام متاورس، پروژه‌هاي بلاكچيني Play-to-Earn يا P2E است. كلاهبرداران با قول سودهاي كلان براي سرمايه گذاري در توكن بومي يك بازي، بعد از رسيدن به هدفي مشخص با سرمايه افراد فرار مي‌كنند.

ديگر روشي كه سارقان سايبري سرمايه مردم را به تاراج مي‌برند، افزايش هجمه‌هاي تبليغاتي براي خريد زمين در دنياي متاورس است.

اداره ميان سازماني حذف پروژه‌هاي غير قانوني، از عموم مردم درخواست كرده كه آگاهي خود نسبت به اين حوزه را افزايش دهند و هرگونه فعاليت مشكوك را به اين اداره نيز گزارش دهند.

اما دولت چين با وجود ممنوعيت كامل استخراج و استفاده از ارزهاي ديجيتال، نسبت به پروژه‌هاي توكن غير مثلي و متاورس انعطاف بيشتري نشان داده است. به همين جهت چندين غول تكنولوژيك مانندTencent و Huawei و Alibaba شروع به ثبت علامت تجاري خود در متاورس كرده‌اند. همچنين شانگهاي نيز با يك برنامه توسعه پنج ساله قصد افزايش خدمات عمومي بلاكچين و متاورس دارد.

اگر به دنياي ارز ديجيتال، متاورس و NFT علاقه‌مند هستيد پيشنهاد مي‌كنيم به وبسايت ايران متا مراجعه كنيد. در ايران متا ما اخبار روز متاورس و ارزهاي ديجيتال را مورد بررسي قرار مي‌دهيم و از هيچ خبر جديدي در اين حوزه بي‌اطلاع نخواهيد ماند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد