دوشنبه ۲۸ اسفند ۰۲

گربه بمبئي و ميزان سازگاري

۹۵ بازديد

گربه بمبئي و ميزان سازگاري

h312_t2.jpg

گربه بمبئي يك گربه باهوش است كه علاقه زيادي به بازي كردن و جنب و جوش دارد  و مي تواند استعداد هاي خود را در كنار خانواده‌اي كه مايل به آموزش ترفندها و انجام بازي هاي تعاملي هستند، شكوفا كند.

مشخصات نژادي

رفتار محبت آميز با خانواده: خوب

برخي از نژاد گربه ها معمولا مستقل هستند حتي اگر از زمان بچگي توسط يك شخص خاص بزرگ شوند. ديگر نژاد ها به صورت خيلي صميمي با يك شخص خاص پيوند مي خورند و نسبت به ساير اشخاص بي تفاوت هستند. نژاد تنها عاملي نيست كه بر ميزان عاطفه تاثير مي گذارد. به طور كلي گربه هايي كه در خانه ها با انسان ها بزرگ شده اند راحت تر پيوند مي خورند و مي توانند بهتر ارتباط برقرار كنند.

 

ميزان ريزش مو: كم

اگر قصد داريد خانه خود را با يك گربه شريك شويد، ابتدا بايد با ريزش موهاي گربه در محيط خانه كنار بياييد. با اين حال ميزان ريزش مو در نژاد هاي مختلف متفاوت خواهد بود. اگر اهل تميزي و نظافت بيش از حد هستيد بهتر است يك نژاد را انتخاب كنيد كه ريزش موي كمتري داشته باشد.

 

سلامت عمومي: خوب

به دليل شيوه هاي نامناسب پرورش، برخي از نژاد ها مستعد ابتلا به يكسري مشكلات بهداشتي ژنتيكي هستند. اين بدان معنا نيست كه تمام گربه ها از يك نژاد به اين بيماري يا بيماري ها مبتلا مي شوند؛ يعني آنها در معرض خطر بيشتري قرار دارند. اگر تمايل داريد گربه‌ي خاصي از يك نژاد را نگهداري كنيد بهتر است با مشكلات ژنتيكي و بيماري هاي مربوط به آن نژاد آگاهي داشته باشيد.

 

پتانسيل بازيگوشي: زياد

برخي از گربه ها همانند بچگي هاي خود پر از انرژي و بازيگوشي هستند، در حالي كه برخي ديگر جدي تر و آرام تر هستند.

تمايل به سرو صدا كردن: معمولي

برخي از نژاد ها بيشتر از بقيه سرو صدا ايجاد مي كنند. هنگام انتخاب نژاد در مورد نوع صدا و ميزان سر و صداي گربه خوب فكر كنيد تا در آينده به مشكل نخوريد.

 

رفتار دوستانه با كودكان: خوب

تحمل كودكان به اندازي كافي مي تواند مناسب باشد كه بتوانيد يك گربه يا حيوان خانگي را براي نگهداري انتخاب كنيد. داشتن يك نگرش مثبت نسبت به دويدن كودكان و ايجاد سرو صدا توسط جوانان مي تواند يك نوع رفتار دوستانه و محبت آميز با كودكان در نظر گرفته شود. براي ساير نژاد گربه ها مي توان گفت كه با توجه به شخصيت و زندگي گذشته خود ميزان صميميت و رفتار دوستانه آنها با كودكان متفاوت خواهد بود.

 

نظافت آسان: خوب

برخي از نژاد ها به نظافت خيلي كمي نياز دارند و برخلاف آنها براي رعايت نظافت برخي گربه هاي ديگر بايد مدام موهاي آنها را شانه بزنيد. در نظر بگيريد كه آيا وقت و حوصله كافي براي نگهداري و نظافت گربه هايي با ميزان نظافت روزانه بالا داريد يا خير؟

ميزان هوش: زياد

برخي از نژاد هاي گربه از ديگر نژاد ها باهوش تر هستند. ولي مي توان گفت كه تمام گربه ها اگر به شيوه‌اي مناسب با نژاد آنها از راه هايي تحريك ذهني شوند، مي توانند كار سخت خود درا به خوبي انجام دهند. اسباب بازي هاي تعاملي و خلاقانه، يك روش بسيار مناسب با تاثيرگذاري بالا انجام يك تمرين هوشمندانه توسط ساير گربه ها است.

 

رفتار دوستانه با حيوانات خانگي ديگر: خوب

دوستي با انسان ها يك چيز متفاوت از دوستي با ساير حيوانات خانگي ديگر است. برخي از گربه ها نسبت به گربه هاي ديگر بيشتر تمايل به رفتار دوستانه با حيوانات خانگي ديگر خواهند داشت.

اندازه: متوسط با نرهايي با وزن 3 تا 5 كيلوگرم و ماده ها با وزن 2 تا 4 كيلوگرم

پوشش خارجي: با پوشش خارجي كوتاه

رنگ: رنگ مشكي

طول زندگي: 12 تا 16 سال

اطلاعات بيشتر درباره اين نژاد

تاريخچه

پرورش دهندگان گربه طي آزمايشهاي بسيار زيادي، نژاد هاي متمايز جديدي با تكيه بر جهش هاي ژنتيكي طبيعي و عبور از نژاد ها براي رسيدن به يك ظاهر، رنگ و الگوي جديد ايجاد مي كنند. گربه بمبئي، كه با توجه به نام عجيب و غريب يكي از بندر هاي هندوستان نام گذاري شده است، از تلاقي هاي بين نژاد برمه و سياه آمريكايي ايجاد شده است تا شبيه به نژاد پلنگ سياه باشد. پرورش دهنده حيوانات به نام نيكي هورنر از لوئيزويل كنتاكي، اعتبار خود را براي ساخت و گسترش گربه نژاد بمبئي در سال 1950 بدست آورد. هدف هورنر ايجاد يك گربه سياه و براق با بدن قوي و خلق و خوي دوستانه بود. در سال 1978، انجمن هواداران گربه ها نژاد بمبئي را به رسميت شناخت. امروزه اين نژاد توسط تمام انجمن هاي گربه ها شناخته مي شود.

شخصيت

گربه بمبئي، بسيار پر جنب و جوش و دوست داشتي است كه به انسان ها علاقه زيادي دارد؛ همچنين مي توان گفت با بسياري از محيط ها و سبك هاي زندگي سازگار است. طبيعت آرام اين گربه، او را به يك نوع و نژاد عالي براي نگهداري در آپارتمان تبديل مي كند و زندگي با ساير حيوانات خانگي را دوست دارد، اگر چه قطعا در اين فكر بسر مي برد كه حيوان برتر باشد. هميشه بايد انتظار داشته باشيد كه گربه بمبئي را در قسمت هاي گرم خانه پيدا كنيد. بيشتر اين گربه ها با صدايي متفاوت و بلند با خانواده خود ارتباط برقرار مي كنند. اغلب گربه هاي بمبئي در بازي هاي واكشي (رفتن و آوردن) خوب هستند و بعضي از آنها ياد گرفته اند كه در مكان هاي ليز و چسبناك راه بروند. او يك گربه باهوش است كه علاقه زيادي به بازي كردن دارد و مي تواند توسط خانواده فعال خود و آموزش يكسري ترفند ها شكوفا شود.

سلامتي

هم گربه هاي با اصل و نصب كه اجداد قديمي دارند و هم گربه هايي كه به صورت تركيبي از نژاد هاي ديگر ساخته شده اند، از بروز مشكلات بهداشتي متنوعي برخوردار هستند كه ممكن است به صورت ژنتيكي به آن مبتلا شده باشند. بمبئي ها به طور كلي سالم هستند، اگر چه يكي از بيماريهاي ژنتيكي كه در برمه ها ديده شده است در بمبئي ها هم مشاهده شده است. اين بيماري نقص جمجمه‌ا‌ي نام دارد.

گاهي اوقات با عنوان نقص سر نژاد برمه، ناهنجاري هاي مربوط به استخوان صورت كه در بچه گربه هاي تازه متولد شده ديده شده است، مشاهده مي شوند. اين بچه گربه ها در حال بازسازي و درمان شدن هستند، بنابر اين افرادي كه بچه گربه هاي بمبئي خريداري مي كنند با اين مشكل رو به رو نخواهند شد؛ وليكن پرورش دهندگان بايد به دقت بر روي نژاد ها و ژن ها مطالعه كنند تا مطمئن شوند ژن هايي كه پرورش مي دهند مشكل خاصي نخواهند داشت.

 

مراقبت

پوشش خارجي كوتاه و براق گربه بمبئي را مي توان به سادگي با استفاده از حركت دست و يا با استفاده از مسواك براي جمع كردن و برداشتن موهاي مرده يا جلوگيري از توزيع روغن هاي پوستي، به بهترين وجه ممكن تميز كرد. بردن به حمام براي اين نژاد بسيار ضروري است. دندان ها را مسواك بزنيد تا از بيماري هاي پريودنتال جلوگيري كنيد. مسواك زدن روزانه بهترين است ولي مسواك هفتكي مي تواند بهتر است مسواك نزدن باشد. گوشه هاي چشم بمبئي را با استفاده از يك پارچه نرم و مرطوب پاك كنيد تا هرگونه ترشح از بين برود. براي هر چشم از ناحيه جداگانه‌اي از پارچه استفاده كنيد تا خطر ابتدا شدن به عفونت هاي چشمي را كاهش دهيد. گوش ها را به صورت هفتگي چك كنيد. اگر كثيف به نظر رسيد مي توانيد با استفاده از يك پارچه نرم و تميز و مقداري از محلول سركه، سدر و آب آن ها را تميز كنيد.

محل زندگي آنها را بسيار تميز نگه داريد. گربه هاي بمبئي مانند ساير نژاد ها بر روي بهداشت و نظافت مكان زندگي خود حساس هستند. اگر مي خواهيد براي محافظت از بمبئي خود از برخورد ساير حيوانات و حمله سگ ها يا ساير خطرات، آنها را داخل منزل نگهداري كنيد گزينه‌ي مناسبي را انتخاب كرده ايد.

پوشش خارجي و نظافت

گربه بمبئي به غير از پوشش خارجي مشكي و دراماتيك خود ظاهري شبيه به برمه دارد، وليكن مي توان تفاوت هايي مانند بدن بزرگ تر و پاهاي بلند تر را در ساختار جسماني آنها مشاهده كرد. او يك سر گرد با گوش هاي متوسط دارد كه از هم فاصله دارند. چشم هايش به رنگ طلا يا مس هستند و يك دم صاف با طول متوسط در ساختار جسماني آن مشاهده مي شود.

 

 

 

 

 

منبع:   فارسي پت

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.